Wat is Lean?
Als ik met mensen praat weten ze vaak niet wat Lean management is. Soms hebben ze er wel van gehoord, maar ja…, pfoei…, ehh… Vaak noemen ze het in één adem met mean. De uitdrukking Lean&Mean kent blijkbaar wèl iedereen.
Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het zelf ook lastig om kort en bondig uit te leggen wat Lean management is. En met mij heel veel Lean deskundigen. Natuurlijk weet ik wat het is. En ik weet ook wat het voor je organisaties kan betekenen, maar om het in een paar zinnen zo duidelijk te maken dat mensen er beelden bij krijgen is valt nog niet mee.
Workshops
Omdat het zo lastig is uit te leggen nemen wij, Lean experts, onze toevlucht tot workshops waarin je zelf ervaart wat Lean management is. Dan kun je zien hoe het werkt en hoe het snel grote verbeteringen kan bewerkstelligen.
Blog
Maar daarnaast wil ik je met korte blogs meenemen in de wereld van Lean. Over kortcyclisch overleg, verspillingen, dag- en weekstarts, klantwaarde en allerlei andere onderwerpen die je tegenkomt in Lean organisaties.
Ik ga je vertellen hoe een Lean organisatie er uitziet en wat je daar tegenkomt. Niet alleen methodes en instrumenten, maar ook de houding van leidinggevenden en medewerkers.
En langzamerhand krijg je dan een beeld van wat Lean management is, hoe het werkt en wat het je kan brengen.
Week-Up Call
Ik stuur je elke week een mailtje dat je in twee minuten hebt gelezen. Elke week, op maandagmorgen vroeg zit deze Week-Up Call in je mailbox. Lees hem door tijdens je eerste kop koffie. Ik hoop je daarmee op een leuke manier wakker te maken en te inspireren, waardoor je wat gaat experimenteren met de Lean instrumenten en filosofie.
Hoe lang ik een wekelijkse blog volhoud? Geen idee! Ik heb zonder problemen een half jaar onderwerpen bedacht en ik hoop op genoeg inspiratie om een veel langere periode wekelijks een kort, interessant verhaaltje te produceren.
Droom
Maar mijn droom is dat mijn blogs over een tijd niet meer nodig zijn. Niet meer nodig, omdat jouw klanten al heel tevreden zijn. Zoals iemand het mooi verwoordt: omdat klant zijn een feestje is.
Dus: omdat klanten nooit langer hoeven te wachten dan nodig is. Omdat doorlooptijden korter zijn dan je je nu kunt voorstellen. Omdat klanten doorlopend positief verrast worden.
Maar ook omdat jouw medewerkers het leuk vinden om klanten positief te verrassen. Omdat ze elke dag nadenken of er nòg iets kan worden verbeterd. Waardoor ze enthousiast blijven, want ze weten dat er goed naar hun ideeën wordt geluisterd en vaak ook worden uitgevoerd.
En dat de winst van jouw organisatie niet groeit door – ten koste van jouw klant – een zo hoog mogelijke prijs, maar omdat jouw klanten tevreden zijn over je kwaliteit, service en faire prijsstelling en dat overal rondbazuinen. En dat je meer winst maakt doordat je processen Lean, dus “slank” zijn en daaruit de verspillingen zijn uitgebannen.
En dat heeft allemaal niets met Mean te maken. Maar wel met de 3 B’s:
- Blije klanten,
- Blije medewerkers en
- Blije ondernemers.
En weet je: eigenlijk is dàt de essentie van Lean.