Innovatie

Innovatie door de ogen van Darwin

Afgelopen tijd zag ik veel trendwatchers optreden. Ze spraken over disruptive business models, die bestaande markten – de naam zegt het al – ontwrichten.
Voorbeelden? Airbnb voor overnachtingen, Uber als je een taxi zoekt en Tesla, die vanuit het niets in een paar jaar een elektrische auto ontwikkelde waarvan andere autofabrikanten het schaamrood op hun kaken krijgen.

Amazon

Maar ook ontwikkelingen als robotisering, 3D-printing en drones. Hier zijn twee leuke filmpjes: Jeremy Clarkson vertelt namens Amazon hoe je je bestelling binnen 30 minuten met een drone bezorgd kan krijgen. En een andere die vertelt waarom dat niet kan.

   

Volgens Lean is een probleem datgene dat het bereiken van de gewenste situatie in de weg staat. De bezwaren in het tweede filmpje zijn dus gewoon problemen die moeten worden opgelost. Snel of langzaam, maar het is een kwestie van tijd.

Gemengde gevoelens

Wat we moeten vinden van die ontwikkeling weet niemand. Uber is fantastisch als je een taxi nodig hebt, maar bestaande taxichauffeurs voelen zich bedreigd. En het is heerlijk om vanuit je luie stoel alles te kunnen bestellen, maar als werknemer van V&D is het wel even slikken.

Deze ontwikkelingen gaan hoe langer hoe sneller. En ze hebben grote maatschappelijke gevolgen. Want misschien is er straks gewoon niet meer genoeg werk voor iedereen. Wat moeten we dan? Innovatie tegengaan? Werkgelegenheidsprogramma’s?

Basisinkomen?

Misschien moeten we leren dat het geen schande is als je geen betaald werk hebt, maar een keuze. Zo wil Finland een basisinkomen voor iedereen invoeren. Of je nu werkt of niet: iedereen krijgt – ze hebben het over – € 800,- per maand. En tegelijkertijd vervallen alle uitkeringen en voorzieningen.
Dat maakt werken tot een keuze. Fulltime of parttime. Of niet. En daarnaast kun je je nuttig maken als vrijwilliger, of je zorgt voor je kinderen.

Maar even terug naar nieuwe ontwikkelingen. Hierop zie je globaal 3 reacties:

  • Vechten tegen de ontwikkelingen.

    Soms door de gevestigde orde die bedreigd wordt: telecomaanbieders probeerden WhatsApp te blokkeren, de taxibranche voert actie tegen Uber.
    Soms uit wantrouwen of angst voor de gevolgen: privacyschending door bijvoorbeeld Facebook of zelfs de overheid met de flitspaalgegevens.

  • Prima, maar wel met oog voor gevaren

    Airbnb: leuk dat je je kamer verhuurt, maar hoe zit het met brandveiligheid en hygiëne? Zijn de regels voor bedrijven ook toepasbaar voor verhurende particulieren?

  • Acceptatie van de ontwikkelingen.

    En: hoe kunnen we ons hieraan aanpassen en ervan gebruik maken? Bijvoorbeeld Albert Heijn, waar je je Bol.com pakketjes kan ophalen.

Doorlooptijd oneindig

En dat heeft met Lean te maken. Want vaak wordt me gevraagd: “Continu verbeteren, wanneer zijn we daarmee klaar?” Nooit natuurlijk. Maar blijkbaar hebben mensen toch behoefte aan rust en willen ze zich niet voortdurend bezig houden met verandering. Maar hoe moeilijk het misschien ook is: het is levensgevaarlijk om niet doorlopend te verbeteren.
Waarom?

Survival of the fittestDarwin

De omgeving verandert toch, of je nu wilt of niet. En als je jezelf niet aanpast, dan heb je straks geen bestaansrecht meer. Denk aan V&D en Halfords.
Zoals Darwin al zei: niet de sterkste of intelligentste soorten overleven, maar zij die zich het snelst aanpassen.

Één van de grootste verdiensten van Lean is dat iedereen in de organisatie, van hoog tot laag, bezig is met continu verbeteren, en dus gewend is aan verandering. Dat maakt het voor organisaties veel eenvoudiger om zich aan te passen aan de veranderende omgeving.

De Fit Groep: passen in de omgeving

Ons bedrijf heet niet voor niets “De Fit Groep”. Die “Fit” heeft niets te maken met gezondheid. Net zoals “survival of de fittest” niet gaat over de sterkste, maar over degene die het best past in de omgeving. Die heeft namelijk de meest kans op succes.
En daar helpen we je graag bij.