Lean Startup

Lean productontwikkeling

Op RTL7 zag ik een praatprogramma, waarin gesproken werd over de lancering van een nieuw product. Dat was in vier jaar ontwikkeld. VIER JAAR! En zo ingewikkeld klonk het niet. En om de enorme ontwikkelingskosten terug te verdienen was Nederland een te kleine markt. Ze moesten dus naar het buitenland, waar ze ook niet wisten of het wel zou aanslaan. Net als in Nederland overigens.

90% van de nieuwe producten redt het niet. Maar er is een manier om dat percentage te verlagen. Het heet – hoe kan het ook anders in een blog die “de Lean Week-Up Call” heet – “de Lean Startup”.

The Lean Startup - Eric Ries4 jaar en miljoenen

Eric Ries, een Amerikaanse IT-ondernemer heeft het ontwikkeld en beschreven in zijn boek “The Lean Startup”. Volgens de oorspronkelijke bedrijfskunde-theorie ga je eerst lang nadenken, doe je uitputtend marktonderzoek, maak je een dik businessplan. Je houdt het geheim, want de concurrentie zou er eens mee vandoor kunnen gaan. En uiteindelijk maak je de uiteindelijke versie van het product en je lanceert het groots. Met het risico dat het dus niet aanslaat. Weg 4 jaar en miljoenen aan ontwikkelingstijd en -kosten.

Faal vroeg, faal snel, leer goedkoop

The Lean Startup gaat uit van een andere benadering. Één die minder verspillingen genereert, door…
snel en vaak te falen! Jazeker, je leest het goed. Hoe sneller je mislukt, hoe minder tijd en kosten je kwijt bent.

Fail Early, Fail Fast, Learn Cheaply, wordt wel eens gezegd. Hoe sneller je er achter komt dat het niet werkt, hoe minder tijd en geld het kost. Maar hoe doe je zoiets?

Minimaal werkbare product

Het lijkt erg op het begrip “Doenken”, waar ik eerder over geschreven heb. Ook de Lean Startup gaat uit van een snelle, goedkope testversie. Dat wordt het “minimum viable product” genoemd. Het minimaal werkbare product. Een proefmodel wat niet af is, maar waarvan alles beoordeeld kan worden waarin het zich onderscheidt van wat al op de markt is. Je laat het zien aan (potentiële) klanten, die hun commentaar kunnen geven. En dan pas je het aan. Een “pivot” noemen ze dat, een draai of rotatie.

Met andere woorden: je verandert het ontwerp, conform de wensen van je testpanel. En dan laat je het opnieuw zien. Je verbetert het net zolang tot één van de testers zegt: “Als het zo wordt, dan wil ik het wel kopen.”

Early adopter

Op dat moment is het klaar voor de markt, want je hebt daarmee je eerste early adopter gescoord. Je kunt het product op de markt brengen. Blijf wel doorontwikkelen en maak het product continu beter door goed naar je klanten te luisteren.

Met deze methode doe je het volgende. Als je iets nieuws op de markt brengt, dan is het lastig te voorspellen hoe klanten daarop zullen reageren. Alle marktonderzoeken ten spijt. Je doet veel aannames over de behoeften van je klanten.

Hypothese

Het minimum viable product, je MVP, is in feite een hypothese, die je gaat toetsen. Net zoals dat in de wetenschap gebeurt. Verwerpt de klant je MVP, dan heb je informatie gekregen. Je hebt geleerd wat je niet moet doen. En dus pas je je hypothese geheel of gedeeltelijk aan aan het geleerde: je maakt een pivot. En je begint weer opnieuw. Net zolang tot je uiteindelijke hypothese blijkt te kloppen. Dan heb je je product.

Het grote verschil met de traditionele methode is dat je focust op snel leren met weinig risico, in plaats van snel terugverdienen met veel risico.

Voordelen

De grote voordelen van deze manier:

  • Het kost minder tijd en geld
  • De kans op mislukken is veel kleiner
  • De betrokken klanten leven met je mee en als je ze goed behandelt, worden ze je grootste ambassadeur
  • Je hebt direct een groep betrokken klanten, die het geweldig vinden om mee te bouwen aan je product.

ProductontwikkelingOok bij De Fit Groep

Ook wij pakken het op deze manier aan. Heb ik al verteld dat ik mijn bedrijf binnenkort samenvoeg met die van twee andere ondernemers? Jawel, we hebben het er maar wat druk mee. In juni laten we onze droom, strategie en producten als MVP aan klanten en prospects zien. Op basis van hun feedback gaan we verder ontwikkelen. Een mooi proces. Ik ben benieuwd wat onze klanten van de ideeën vinden. Ik hou je op de hoogte.

By the way: één van de ondernemers is gecertificeerd Lean Startup Specialist. Dus als je plannen hebt: neem gerust contact op. We helpen je graag.