Talent gebruiken

Er is altijd meer talent
dan er wordt benut

Ik was gisteren bij De Grootste Band van Nederland in Haarlem. Wat een feest. Meer dan 600 mensen in alle leeftijden speelden mee. 85 gitaristen, meer dan 60 drummers, daarnaast bassisten, blazers en zelfs een harp was aanwezig. En zo’n 250 vocalisten zongen zeven iconische nummers uit de ’50’s tot en met de ’00’s.

Kijk maar eens naar dit filmpje dat ik heb gemaakt. Let niet op die ene valse stem: dat was ik natuurlijk.

Dat je samen, met een goede organisatie, zo’n geweldig feest kan bouwen, dat weten we natuurlijk allemaal. Zet een groepje mensen bij elkaar, geef een thema mee en de meest wilde feestideeën vliegen over tafel. Een draaiboekje wordt gemaakt en er is een geweldig themafeest geboren. Altijd blijken mensen onvermoede talenten te hebben als je ze enthousiast weet te maken.

Mensen kunnen meer

En waarom zitten we bij organisaties dan zo vast aan functies en functiebeschrijvingen? Mensen kunnen veel meer dan wat er in hun functiebeschrijving staat. Zeker als jij als leidinggevende dat een beetje ruimte geeft en uitdaagt. En de meeste mensen vinden het ook gewoon leuk om aan een verbeterproject deel te nemen.

Ik zie veel te vaak dat leidinggevenden heel druk zijn met het bedenken van verbeteringen en oplossingen voor problemen. En de medewerkers wachten af wat ze moeten doen. En als ze het dan moeten uitvoeren, heeft de chef natuurlijk nèt aan een paar dingen niet gedacht. En dus loopt het project in de soep. Mede omdat de medewerkers niet enthousiast voor het plan zijn. Het is bedacht in een ivoren toren (ja, daar zit jij ook als je niet naar je mensen luistert, manager) terwijl de medewerkers het meest van de praktijk weten, toch?

Mijn boodschap

Mijn boodschap van vandaag is: maak gebruik van het talent van je medewerkers en vraag ze om oplossingen. Zelfs al weet je het zelf best wel (of je denkt dat je het weet, dat kan ook nog). Maar dan moet je wel bereid zijn je kwetsbaar op te stellen. Dus:

  • Vertel wat het doel is
  • Vertel aan welke randvoorwaarden de oplossing moet voldoen
  • Vraag je medewerkers een oplossing
  • En – hoe moeilijk het ook is – bijt verder op je tong. Hooguit kun je het proces begeleiden, maar misschien kan iemand anders dat ook wel.

Doel- grenzen - weg

Moeilijke randvoorwaarden

De grootste moeilijkheid is het verzinnen van de randvoorwaarden. Je weet tenslotte nog niet wat je niet weet. En je weet ook nog niet met welke wilde plannen je team komt. Maar in ieder geval kun je iets bedenken als:

  • Kosten of budget, soms in combinatie met:
  • Resultaat en opbrengst
  • Tijd,
  • Menskracht
  • Duurzaamheid
  • Klantwaarde
  • Beslag op mensen en middelen
    Etc.

Soorten mensen

Je zult zien dat je medewerkers prima oplossingen kunnen bedenken. Zeker als ze een beetje aan die rol wennen. En dat ze het heel leuk vinden om dat te doen.

Vaak zie je vier soorten mensen ontstaan als je ze een probleem voorlegt:

  • Mensen die ervaring met het probleem hebben
  • Mensen die goede ideeën hebben
  • Mensen die het leuk vinden om te organiseren en te implementeren
  • Mensen die al het bovenstaande niet hebben. Als ze wel geïnteresseerd zijn, vinden ze het misschien leuk om te ondersteunen, zoniet, dan kunnen ze een volgende keer meedenken, als ze een ander probleem wèl leuk vinden.

De grote voordelen van deze aanpak:

  • Medewerkers komen in actie, in plaats van dat ze afwachten
  • Zij hebben het allemaal bedacht, dus er is altijd draagvlak
  • De oplossingen zijn vaak beter dan dat je zelf kunt bedenken
  • Je hoeft zelf niet zoveel te doen.

En dan natuurlijk het belangrijkste: Je mensen hebben het bedacht, dus vergeet niet ze in het zonnetje te zetten en ze de credits te geven. Want zoals je weet: slechte leiders maken zichzelf groot, de beste leiders maken hun mensen groot.

Als je zakelijke problemen zo oplost, cultiveer je het talent van je medewerkers. Je laat ze groeien en je krijgt op je werk net zoveel enthousiasme, als ik gisteren bij De Grootste Band Van Nederland heb gezien.