Samenwerken met je klant
Zoals je misschien al weet voeg ik mijn bedrijf binnenkort samen met dat van twee andere Lean consultants. We hebben lang en diep nagedacht over wat we precies wilden aanbieden. We hebben stevige discussies gehad. Zijn qua plannen soms op onze schreden teruggekeerd en in sommige gevallen kwamen we moeizaam op één lijn.
Maar onze droom bleef altijd hetzelfde. We willen MKB-bedrijven helpen toekomstbestendig te worden. En uiteindelijk is daar een prachtig plan uitgekomen.
Startup-event
En nu is het zover: donderdag aanstaande gaan we onze droom, ideeën en plannen aan een aantal klanten en prospects presenteren. Het zou mooi zijn als ze zo enthousiast worden dat ze die droom met ons willen delen, maar dat is niet ons belangrijkste doel.
We willen feedback op onze plannen. Natuurlijk geloven we in ons idee. Maar of onze doelgroep het daarmee eens is, is tot donderdag nog een aanname. We hopen erop, maar het is nog niet bevestigd. Of in wetenschappelijke termen: een hypothese.
Vraag het je klant
Als een aannemer die de toekomstige bewoners uitnodigt in hun in aanbouw zijnde huis en vraagt: “Kijk dit wordt het. Je ziet het nu al: het wordt echt heel mooi. Maar als je nog wensen hebt of iets anders wil, zeg het dan nu, dan kan ik het nog aanpassen.“
Dus gaan we – nadat we de plannen hebben gepresenteerd – in subgroepjes aan ze vragen wat ze ervan vinden. Of het kans van slagen heeft. Of ons idee werkelijk zo uniek is, als wij denken. En of onze oplossingen inderdaad aansluiten bij de behoeften van onze klanten.
Pivot
Dat hopen we natuurlijk wel, maar we houden er rekening mee dat er nog bijgestuurd moet worden. Een Pivot, een draai, noemen we dat bij Lean Startup. Ja, want die methode gebruiken we voor het event. We kunnen onze plannen beter nu aanpassen, dan wanneer alles klaar is. De draaiboeken, de marketing en communicatie en de materialen die we nodig hebben. Faal vroeg, faal snel, leer goedkoop, wordt wel eens gezegd.
Concurreren of samenwerken
We geloven in samenwerking. In samen met je klant mooie resultaten bereiken. We denken dat de mooiste resultaten alleen door gelijkwaardige samenwerking tot stand komen. Niet door concurrentie. Concurrentie gaat ten koste van anderen. Van samenwerking wordt iedereen beter. Of zoals één van mijn relaties het zo mooi verwoordde: Bij concurrentie probeer je jouw taartpunt te bemachtigen, bij samenwerking bak je samen gewoon een grotere taart.
En dat geldt ook voor dit event. Als we aan onze klanten vragen onze plannen te verbeteren, sluit het beter aan op hun behoeften. Zo hebben we samen gebouwd aan hun tevredenheid. Iedereen blij.
Spannend
Meer wil ik inhoudelijk nog niet over ons bedrijf kwijt. Vanaf volgende week vertel ik in een miniserie meer over onze plannen. Tenzij onze klanten ons laten falen en delen van het plan afkeuren. Als dat zo is, zijn we óók blij, want daar besparen we een hoop kosten en moeite mee. Alleen moeten we de plannen dan eerst nog aanpassen. Ik ben benieuwd. Spannend!
Klinkt goed, Ron. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Dank je wel, Emiel.
Ik hou je op de hoogte.