Noodzaak tot innoveren

Interne organisatie op orde. En dan?

Ik help graag MKB-organisaties hun interne organisatie op orde te krijgen. Vaak doen ze het commercieel heel goed en groeien flink, maar is de interne organisatie hierop achtergebleven.

Maar ook goedlopende bedrijven hebben soms problemen. Herken je er een paar van? Te lange levertijden, back-orders, ontbrekende materialen of grondstoffen, overal verstoringen en de planning wordt om de haverklap aangepast. En al die verstoringen lijken zomaar uit het niets te ontstaan. Voorheen ging het allemaal prima. Maar nu lijkt de ene calamiteit wel uit de andere te ontstaan. Veel te vaak moet er geïmproviseerd worden. En daar zijn de leidinggevenden zo’n beetje alle beschikbare tijd aan kwijt. Medewerkers lijken wel lamgeslagen. Met elk probleem komen ze bij hun leidinggevenden. Of nog erger, ze melden het helemaal niet en doen maar wat. Eigen initiatief en het bedenken van oplossingen lijkt ze niet te interesseren. Waardoor komt dat toch?

kaartenhuisBrandjes blussen

Leidinggevenden en ondernemers zijn zo voortdurend brandjes aan het blussen en hebben geen tijd om eens te kijken naar de oorzaken. En als ze die tijd hebben, dan hebben ze geen idee waar te beginnen, want er is geen informatie die ze daarbij kan helpen. De administratie loopt minimaal een maand achter en geeft alleen financiële informatie. En de planning werkt met een Excel-bestand, dat alleen maar (12 keer per dag aangepast) aangeeft wat er de komende dagen en weken te doen is. Geen enkele informatie over wat er afgelopen tijd verkeerd is gegaan en al helemaal niet waardoor dat komt.

Soepeltjes

Hoe zorg je ervoor dat alles weer soepeltjes gaat verlopen? Neem eens contact met me op. Mijn collega’s en ik kunnen je helpen, net zoals we dat bij heel veel andere MKB-bedrijven hebben gedaan. Met goed resultaat en tevreden ondernemers.

Wij helpen al jarenlang MKB-bedrijven die hiermee worstelen. Door te onderzoeken waar de oorzaken van al die verstoringen zitten en die weg te nemen, zodat het proces weer soepel gaat lopen. Door te meten waar de grootste knelpunten zitten. Door van al die meetpunten goede stuurinformatie te maken, samengevat in een simpel dashboard. Door leidinggevenden hierop te leren sturen. Door ervoor te zorgen dat het proces geen improvisatie meer wordt, maar een gestage stroom van stappen die soepel en zonder verstoringen door het bedrijf vloeit. Waardoor de orders zonder problemen, foutloos en op tijd bij de klant terecht komen. Door de dagelijkse gang van zaken te standaardiseren en zelfsturend te maken, zodat leidinggevenden hun werk doen met twee vingers in hun neus, waardoor ze tijd overhouden om echt te gaan coachen en structurele verbeteringen te realiseren.

Schaamteloze reclame

Zo, na deze schaamteloze reclame (dat mag best wel eens, vind ik) nu even wat anders. Want er zijn ook zat organisaties die de hierboven omschreven fase inmiddels voorbij zijn. Die hun interne organisatie goed op orde hebben en nog elke dag verbeteren. Die comfortabel goede resultaten laten zien en het ook druk hebben, maar met naar de toekomst kijken. Pro-actief problemen in kaart brengen en ze al oplossen voordat ze ontstaan.

Hun dagelijkse operatie loopt op rolletjes en kunnen ze goed managen. Ze zijn in staat te sturen, te remmen en gas te geven op de juiste momenten. Wat moeten ze met de tijd en middelen die ze overhebben? Met de kennis en creativiteit die vrijkomt als ze niet de hele dag met operationele zaken bezig zijn?

Toekomstvast worden

Wel, ook die bedrijven hebben een uitdaging. Want hoe succesvol ze ook zijn: als ze over 10 jaar hetzelfde doen als vandaag, bestaan ze niet meer. Ontwikkelingen gaan hoe langer hoe sneller. Technologie en informatie van gisteren is vandaag alweer achterhaald. Klanten worden veeleisender en hebben plotseling andere wensen en hogere eisen.

Alle MKB-bedrijven moeten innoveren. Anders bestaan ze over 10 jaar niet meer. Maar hoe doe je dat? Waar haal je de middelen, de kennis en de organisatiekracht vandaan? Hoe combineer je de kennis uit verschillende branches? Hoe maak je een innovatie tot een succes?

Innoveren, samen met onze klanten

InnoverenDaarvoor willen we met ons nieuwe bedrijf een platform oprichten. Een samenwerkingsverband met onze klanten, die samen met ons de mooiste innovaties bedenken, ontwikkelen en vermarkten. Zodat onze klanten niet alleen nu succesvol zijn, maar ook in de toekomst. Onze klanten brengen de middelen en vakkennis bij elkaar, wij faciliteren het proces met professionals op het gebied van innovatie en organisatie.

Zo gaan we onze klanten helpen toekomstbestendig te worden. Ook in deze turbulente tijden, waarin ontwikkelingen sneller gaan dan je kunt bevatten. Wacht maar af. Je gaat nog van ons horen. Tot dan.


 Ook interessant: