Waar voor je geld

Ons nieuwe bedrijf, deel 1

Wij houden van het MKB. Er is sprake van ondernemerschap, passie, klantgerichtheid en betrokkenheid bij medewerkers. Dat is bij veel (multi-)nationals ver te zoeken. Daarnaast zijn grote bedrijven vaak log, bureaucratisch en naar binnen gericht. Maar wat ze daar wel hebben, is een goede strategie, geld, organisatiekracht en een professioneel leidinggevend kader.

En dat kunnen veel MKB-bedrijven ook wel gebruiken. En dat gaan we ze leveren. Niet alles bij al onze klanten, maar precies datgene waar ze behoefte aan hebben. Of het nu gaat om strategie, marketing en sales, interne organisatie of het professionaliseren van management en leiderschap.

MKB-wensen

Kunnen we dat dat allemaal? Natuurlijk niet. Maar we hebben een groot netwerk zelfstandige professionals die ons daarbij gaan helpen. Maar niet zoals grote consultancybureaus dat doen. Want dat sluit volgens ons niet aan op de behoefte van het MKB.

Waarde voor je geldWat zijn dan de wensen van het MKB? Volgens ons heeft het MKB behoefte aan duidelijkheid en snelle actie. Het MKB wil best geld uitgeven, maar alleen als het wat oplevert. Het moet ook betaalbaar zijn. En MKB-bedrijven zijn niet zo gewend aan het inschakelen van externe adviseurs. En hoe weten ze dat zo’n dure consultant resultaat bereikt en de situatie daadwerkelijk kan verbeteren? En als het niet lukt, welke garantie heb je dan?

Op basis van deze wensen gaan de volgende soorten trajecten aanbieden:

Vaste betaalbare verbetertrajecten

Gedurende een periode (bijvoorbeeld zes weken) draaien we een vast programma, met een voorspelbaar resultaat. We spreken vooraf het eindresultaat af, dat – op basis van onze ervaringen – haalbaar moet zijn.

We werken gedurende die periode met een draaiboek dat zich in de praktijk heeft bewezen. Gedurende dat traject trainen we zowel medewerkers als leiding. We begeleiden ze en coachen leidinggevenden en ondernemers, zodat het resultaat blijvend is, ook na het traject.

En als het resultaat nog niet voldoende is op de einddatum? Dan gaan we net zo lang door tot het wel is gelukt. Je krijgt dus altijd waar voor je geld.

We hebben bijvoorbeeld een 5S-traject dat 8 weken duurt, en waarin de werkruimte en -plekken stevig wordt geoptimaliseerd. Of een traject van 6 weken waarin een belangrijk proces onderhanden wordt genomen en wat niet alleen kleine, direct uitvoerbare verbeterpunten oplevert, maar ook een plan in de vorm van een A3 voor een grote verbetering.

Op basis van value billing

Value billing betekent dat de kosten van de klant afhankelijk zijn van het geleverde resultaat. Bijvoorbeeld: een percentage van het bereikte resultaat gedurende het eerste jaar. Zo zorgen we ervoor dat de klant zijn investering altijd terugverdient. Want als het mislukt, kost het ook minder.

Zo kunnen we bijvoorbeeld een bepaald bedrag afspreken per punt stijging van klant- of medewerkerstevredenheid. Of een percentage van het aantal bespaarde uren dat aan een proces besteed wordt. En zo zijn er nog veel mogelijkheden te noemen. Samen met onze klanten zoeken we de beste criteria.

Stel dat het resultaat tegenvalt? Dan zijn de kosten ook laag. Maar als het resultaat veel beter is dan verwacht, word je als ondernemer alleen maar blijer. En wij ook, want dan is ook onze omzet groter.

Ook onze professionals

Ook van onze zelfstandige professionals verwachten we dat ze op deze manier werken. Dat heeft voordelen. Ze voelen het gehaalde resultaat zelf ook in hun portemonnee. Dus er is grote motivatie om het beste resultaat te halen.

En het tweede voordeel is dat alleen de beste professionals op deze manier durven te werken. Want die weten uit ervaring dat ze goede resultaten boeken en dat hun verdiensten dus ook groter zijn.

Zo weten klanten zeker dat ze hun investering terugverdienen

Gelijkwaardige samenwerking

Dat heeft alleen één belangrijke implicatie: we moeten – samen met de ondernemer – op gelijkwaardige basis samenwerken voor het beste resultaat. Want als er knelpunten zijn, moet ook de oorzaak daarvan worden opgelost. En – met alle respect – als een bedrijf of afdeling een probleem heeft, is de leidinggevende of ondernemer meestal onderdeel van dat probleem.

Probleem niet oplossen met zelfde denkwijze

Het coachen van het leidinggevend kader is daarom onderdeel van alles wat we aanbieden. En daar moet je als ondernemer wel voor openstaan. Als je verandering wil, moet je de verandering zijn. En wij gaan daarbij helpen.