Natural Lean
Mijn ene zoon is topkok, althans: in opleiding. De andere is scheepsinterieurbouwer, en maakt wonderen van hout. (Een beetje vaderlijke trots mag wel, toch?) Ze vertellen thuis wel eens over hun werk.
Tijdens hun verhalen blijkt dat ze beiden Lean technieken gebruiken, die in de branche gebruikelijk zijn. Maar niet bewust. De technieken zijn vanzelf ontstaan. Door schade en schande, of omdat die aspecten in die branche heel belangrijk zijn.
Voorbeelden
Een paar voorbeelden van Lean technieken die heel logisch en gebruikelijk zijn in de branche, en waar andere branches veel van kunnen leren:
Restaurant:
In een restaurant serveren ze je eten:
- aan de hele tafel tegelijk
- niet te lang na het bestellen
- warm (of koud, naargelang de bedoeling)
Het proces van bestellen, mis en place (de voorbereiding), de bereiding zelf waarbij alles gelijktijdig èn op tijd klaar moet zijn en daarop aansluitend het uitserveren, is een huzarenstukje.
Alles is daarop ingesteld: de communicatie, de voorbereiding, de bediening, de systemen… Alles! En vaak hebben ze nog nooit van Lean gehoord.
Klussenbus
Heb je wel eens een klusjesman gehad, die om de haverklap naar de bouwmarkt of zijn werkplaats moest? Ik wel. Ik heb hem nooit meer voor nog een klus gevraagd. Ik verwacht dat het materiaal compleet en op tijd is en alles in de klussenbus aanwezig is wat hij die dag nodig heeft.
Als mijn zoon Pepijn ergens een scheepstimmerklus heeft, zorgt hij dat hij alles bij zich heeft. Voordat hij vertrekt, denkt hij twee keer na en gebruikt hij checklijstjes voor elk soort werk. En hij zorgt dat hij nooit misgrijpt bij verbruiksartikelen zoals schroeven en schuurpapier.
Klantcontactcentrum
Inzicht in werkvoorraden en dashboards
Bij een klantcontactcenter, zeker als ze met binnenkomende verkeer (inbound) werken, hebben ze de werkvoorraden tot in de finesses onder controle. Voor elke lijn weten ze hoe groot het wachtveld is, wat de normtijd is voor aanname of beantwoorden en de drukte van uur tot uur. Ze hebben planners voor lange en korte termijn en zelfs voor het “nu”. Als het op de ene lijn drukker wordt, schakelen ze enkele mensen over vanaf een andere lijn.
Er zijn bedrijven die niet weten hoeveel werk er in de pijplijn zit. Ik werkte bij een bank, waar ze geen idee hadden hoeveel hypotheekaanvragen er in het systeem zaten, hoeveel tijd dat zou kosten en dus ook niet wanneer jouw hypotheek klaar is.
Luchtvaartmaatschappij
SMED is volledig uitontwikkeld bij vliegtuigmaatschappijen. Binnen anderhalf uur weer opstijgen is een knappe logistieke operatie. Schoonmaken, lossen en laden van passagiers en goederen, tanken, soms bemanning wisselen, technische checks. Veel bedrijven kunnen nog wat leren van luchtvaartmaatschappijen.
Horeca en vrijetijdssector
Kano model en de Wow factor
In de horeca en vrijetijdssector (leisure) zijn ze continu bezig met de beste beleving voor de gast. Op zoek naar de Wow-factor. Zorgen dat er geen enkele irritatie kan zijn. Ze hebben het Kano-model bijna in hun DNA gebakken.
Tandarts en operatiekamer
Je wil niet dat de arts een afsluitertje moet zoeken als je met een open hart op de operatietafel ligt. En lig je met je mond open, dan wil je niet dat de tandarts een boortje kwijt is. Daarom heeft alles een vaste plaats en ligt het daar ook.
Leren van elkaar
Hoe leuk zou het zijn om allerlei branches van elkaar te laten leren? Dat een fabriek, die moeite heeft met de grondstoffenaanvoer en met op tijd werken, eens in een keuken gaat kijken en zijn knelpunten met de chefkok bespreekt?
Of misschien is de beste klantgerichtheidstraining wel een stage in een hotel of pretpark. En de organisatie die geen idee heeft hoeveel werk er in de pijplijn zit en hoeveel tijd dat vergt, kan eens gaan kijken bij de planning van een klantcontactcenter.
Ons nieuwe bedrijf
Precies dat willen we met ons nieuwe bedrijf doen. Werkbezoeken met onze klanten bij verschillende collega-ondernemers om van elkaar te leren. Om te kijken waarin bepaalde branches uitblinken en wat je daar zelf aan hebt. En uitvinden hoe je dat in je eigen bedrijf kan toepassen.
Nog even geduld
Is dat het enige dat we gaan doen? Nee, bij lange na niet. Wat dan wel? Ik hou het nog even geheim. Over een paar weken vertel ik je wat we met ons nieuwe bedrijf gaan betekenen. En elk MKB-bedrijf heeft er baat bij, als ze zich bij ons aansluiten.
Nieuwsgierig? Je hoort binnenkort van me. Nog even geduld.