De Marshmallow Challenge
Als organisaties problemen willen oplossen of iets nieuws willen realiseren, kunnen ze dat op verschillende manieren aanpakken. Vaak zie je de cultuur van de organisatie terug in de aanpak. Een paar voorbeelden:
Oplossing: bureaucratisering
Één van mijn klanten is een organisatie, die omwille van allerlei wet- en regelgeving en toezichthoudende instituten in control moet komen. En moet blijven. Dat valt niet mee, want die wet en regelgeving is erg complex. Ze kiezen er automatisch voor om die processen in de hand te krijgen door de oplossing te zoeken in:
- meer regels
- meer procedures
- meer controles.
Bureaucratisch-achtige organisaties kennen maar één manier om problemen op te lossen: meer regels, toezicht en controle. (Generaliserend en niet academisch getoetst, maar waarschijnlijk wel herkenbaar)
Het zit, zeg maar, in het DNA van dit soort organisaties om de oplossing te zoeken in verdere bureaucratisering.
Oplossing: leren door kennisoverdracht
De directeur van een andere klant zei eens tegen me: “Ja, ik vind dat we wel moeten veranderen, maar ik wil geen dingen doen met spelletjes en gekleurde briefjes. Dan voelen onze mensen zich niet serieus genomen.” Maar waar komt het denkbeeld vandaan, dat leren door een spel en werken met gekleurde post-its niet serieus kan zijn?
Komt het door het oude denkbeeld dat werk saai, vermoeiend en niet leuk is? En spelletjes doen kan wel eens leuk blijken te zijn. En dat kan dus niets met werk te maken hebben. En dus al helemaal niet serieus bedoeld zijn.
Hij wilde dus de groep in een klaslokaal een stevige training laten doorlopen. Liefst flink theoretisch met een zware eindtoets. Gelukkig kon ik een flink aantal speelse oefeningen inbouwen, die de training afwisselend en interessant maakten. Juist de oefeningen werden door de deelnemers het meest waardevol beoordeeld.
Het idee dat je een groep met spelletjes niets kan laten leren zat dus vooral in het hoofd van de directeur.
Oplossing: Leren door serious gaming
Ikzelf geloof in spelvormen als leer- en ontwikkelmethode. De onbevangen beleving tijdens een spel maakt veel meer indruk dan welke theorie dan ook. En ik vind dat verbeteren door experimenteren veel effectiever kan zijn dan het invoeren van meer regels en controles.
Speltechnieken om te leren (serious gaming) kunnen uiterst serieus bedoeld zijn. Net als experimenteren om te verbeteren.
De Marshmallow Challenge
Het filmpje hieronder gaat over de Marshmallow Challenge, een inmiddels wereldwijd verspreid spel dat ook wordt gespeeld in de zakelijke omgeving. De opdracht: bouw in 18 minuten de hoogst mogelijke vrijstaande structuur van 20 spaghettistokjes, één meter plakband, één meter touw en één marshmallow, die op de top moet staan.
Het gaat dan niet om het bouwen van zo’n structuur, maar om de manier waarop we dat van nature aanpakken. Desastreus. Want wat blijkt: kleuters maken de hoogste en de meest verrassende structuren. Hoe dat komt? Bekijk het filmpje maar eens. Het duurt 6 minuten, maar het is die tijd absoluut waard. Zeker als je binnen jouw organisatie eens een Marshmallow Challenge met je medewerkers gaat doen.
Wat blijkt: leren door experimenteren is veel effectiever dan het maken van een plan dat wordt uitgevoerd en in één keer goed moet zijn.
Doen is de beste manier van denken
Hoe komt het nu dat kleuters die hoge structuren kunnen bouwen? Denk nog maar eens terug aan het filmpje van vorige week. Dat laat zien hoe we door onze cultuur en ons schoolsysteem al onze creativiteit kwijtraken.
Uitdaging
Ik daag je uit: als je in je bedrijf eens iets wil veranderen, maak dan eens niet een plan van aanpak met het doel dat de implementatie daarvan in één keer goed moet zijn.
Laat het projectteam in plaats daarvan eens werken met experimenten. Op een veilige manier: maak er een survivalversie van en test het in het klein. En als het experiment geslaagd is, breid het dan iets uit. En leer bij elke nieuwe versie, net zolang tot je het grootschalig kan uitvoeren.
Heel veel succes met experimenteren deze week.
Tot volgende week maandag.