Over- en ondercapaciteit

Capaciteitskiespijn

Samen met onze buren hebben we een lange ladder in gebruik. Ééntje die lang genoeg is om het dak te bereiken. En als mijn buurman ziet dat ik mijn dakgoot schoonmaak komt hij helpen en dan doen we samen die van hem ook nog even.

En ik heb meer voorbeelden: een boorhamer, hogedrukreiniger, kruiwagen. En als niemand het heeft, huur je het voor een prikkie bij de Gamma.

Ik moet er ook niet aan denken dat ik al die spullen zelf moet kopen. Dan is mijn bankrekening leeg en mijn schuur overvol.

Zo zijn er zakelijk er ook tal van voorbeelden. Allemaal gericht op over- en ondercapaciteit. Lees het hoofdartikel maar eens.

Een bevriende collega-ondernemer opende vorige week een lunchbezorgservice in Hoofddorp. Een keurige ruimte met een professionele keuken. Hij vertelde dat die ruimte na 15:00 uur wordt verhuurd aan een pizzabezorgservice, die dan weer tot ’s avonds laat van dezelfde ruimte gebruik maakt.

Een ruimte met een professionele keuken kost een hoop geld. En die een halve dag leeg laten staan is verspilling. Dus: een mooie vorm van delen van overcapaciteit.

HeropeningOvercapaciteit nuttig maken

Als je overcapaciteit hebt, dan kun je die gebruiken voor iets anders. Maar alleen als je eigen processen daardoor niet in de knoei komen. In het geval van lunchbezorgservice is er na 15:00 uur nu eenmaal geen vraag meer, dus in dit geval kan het prima.

Zo zijn er meer oplossingen te bedenken voor overcapaciteit en het delen van mensen en middelen.
Machines waarmee je restcapaciteit opvult met incidentele orders, medewerkers die je even “uitleent” aan een ander proces of een andere vestiging of het verhuren van kantoorruimte die je niet nodig hebt.

Mensen of middelen ontbreken

Maar andersom komt ook voor: mensen of middelen die je niet hebt. Vaak gaat dat om zaken buiten je kernactiviteiten of primaire proces. Machines die je maar af en toe nodig hebt, bijvoorbeeld. Maar wat denk je van specialistische kennis zoals een HR-adviseur, jurist of marketing-adviseur? MKB-bedrijven worstelen daar vaak mee.

Specialistische kennis

Veel MKB-bedrijven hebben gebrek aan specialistische kennis. Je kunt daar verschillende oplossingen voor verzinnen.

Toch zelf doen.

Bijna altijd met minder goed resultaat. Het dilemma van veel ZP’ers, vaak de doe-het-zelvers onder de bedrijven. Bij gebrek aan opdrachten doen veel ZP’ers alles zelf, maar natuurlijk lang niet zo goed als een professional. Soms met serieuze problemen of risico’s tot gevolg. Maar ook MKB-bedrijven hebben op enig moment professioneel HR-advies nodig. Je loopt serieuze risico’s als iemand “het er maar even bij” laat doen.

ZP’er inhuren

Een goede mogelijkheid. Vaak duurder dan iemand in loondienst, maar met een veel beter resultaat dan zelf doen. Met één keer alles goed op de rit zetten en daarna elke week een paar uur, kan een zelfstandige HR-adviseur goud waard zijn. En bijvoorbeeld een marketing- en salesprofessional ook.

Loondienst delen

Iemand in loondienst is vaak goedkoper dan extern inhuren. Hoewel de kosten van mensen in loondienst vaak danig onderschat worden. Maar wat moet je als MKB-bedrijf met 15 medewerkers met een HR-adviseur in loondienst?

Als je één full-time HR-adviseur samen met een aantal collega-ondernemers aanneemt, deel je kosten en risico’s en hebt toch de beschikking over professionele specialistische kennis.
Een nadeel: het vergt overleg en gedoe over de uren- en kostenverdeling, de administratie, enzovoort. Dat kan best lastig zijn.

Zelf in loondienst nemen en uren verhuren

Je kunt een professional in dienst nemen en de overcapaciteit detacheren aan collega-ondernemers. Dan heb je het zelf voor het zeggen. Voordeel: je hebt zeggenschap. Nadeel: je moet maar zien of je de resterende uren kwijt kan aan andere organisaties.

Voor- en nadelen

Alles heeft zijn voor- en nadelen. Toch komt het regelmatig voor. Denk maar aan bedrijven in een industriegebied die samen de beveiliging regelen. Of de daglonersbedrijven in de agrarische sector die al sinds jaar en dag zowel medewerkers als machines op incidentele basis inzetten.

KiespijnKeuzes geven kiespijn

Zo zie je maar weer. Samenwerking werkt vaak beter dan einzelgangerigheid. En vaak is het goedkoper. Maar het kost tijd en energie.
Of je streeft ernaar zo groot te groeien dat je uiteindelijk alles zelf kan. Dat is ook een keuze. Ééntje met dan weer heel andere uitdagingen.

Ach, het ondernemersleven zit vol keuzes. Soms geeft dat kiespijn, maar niet kiezen is nog veel onverstandiger.