Verspillingen leren zien

Verspillingen leren zien

Vorige week liet ik je de drie verbetervormen binnen Lean zien: Muda, Mura en Muri. Vandaag vertel ik je meer over de eerste vorm: Muda, ofwel Verspillingen.

Wanneer iets precies een verspilling is, kun je lezen in dit artikel van een tijdje geleden.  Soorten activiteiten

De 8 verspillingen

Lean onderscheidt acht soorten verspillingen:

  1. Wachten: alle vormen van tijdsverspilling. Dit geldt zowel voor mensen als voor zaken (voorraden, goederen, dossiers, etcetera).
  2. Correctie: Fouten of slechte kwaliteit in de productie zijn altijd verspillingen. Het maakt herstel of opnieuw produceren noodzakelijk. Hoofdregel is: alles in één keer goed.
  3. Transport: alle bewegingen van documenten of goederen die niet nodig zijn, is verspilling.
  4. Voorraad: voorraad voegt nooit waarde toe. Het kost kapitaal en ruimte en je loopt er risico over (3 R’s Ruimte, Rente Risico). Bovendien staat het bloot aan veroudering en bederf.
  5. Beweging: elke onnodige beweging van medewerkers is verspilling, inclusief lopen, buigen en tillen. Rijden iets pakken wat ver staat in plaats van dichtbij. Zoeken hoort hier ook onder.
  6. Overproductie: meer produceren dan de klant verlangt. Veroorzaakt voorraadkosten en risico.
  7. Overbewerking: beter maken dan nodig is. Als klanten het niet belangrijk vinden is het verspilling. Lees het artikel over het Kano-model nog maar eens.
  8. Talent: Het niet benutten van de kwaliteiten van mensen. Medewerkers werk laten doen waar ze niet goed in zijn. Maar ook oplossingen bedenken voor medewerkers en al hun vragen beantwoorden hoort hier ook bij.

Albert Heijn

VerspillingenLang geleden werkt ik als afdelingschef bij Albert Heijn in de Amsterdamse Jordaan. Mijn bedrijfsleider was een markant persoon, die altijd het beste uit mensen wist te halen. Hij heeft me geleerd dat je kunt kijken door een andere bril dan je gewend bent. Dat ging als volgt:

Hij nam me mee naar het einde van de Westerstraat en hij vroeg me naar onze winkel te kijken door de ogen van de klant. En zo liepen we vanaf het einde van de straat naar onze winkel toe. Ik probeerde me in te beelden dat ik een klant was die bij ons boodschappen ging doen.

Kijken door de ogen van je klant

Ik zag toen dat de gevelverlichting van onze winkel vuil was. Ik zag rommel voor de supermarkt op straat liggen. De schuifdeur van de winkel ging open, maar wel langzaam, zodat je er eigenlijk altijd tegenaan liep. Dat moest nodig gemaakt worden. En ik zag in de winkel borden scheef hangen. Ik zag een prijstang (ja, toen kregen alle artikelen met een soort stickerapparaat nog handmatig een prijsje) op de koeling liggen, streng verboden! En een medewerker die aan het uitpakken was had bijna het hele pad geblokkeerd. Enzovoort.

Bedrijfsblind

Er ging een wereld voor me open. Plotseling zag ik veel dingen waaraan klanten zich kunnen storen. Die niet zo afgesproken waren. Die beter konden.

En het was er diezelfde ochtend ook, maar die had ik toen nog niet gezien. Nog niet had kùnnen zien, omdat ik mijn bedrijfsblinde winkeliersbril op had. Ja, die met oogkleppen! Het was een openbaring die ik niet voor mogelijk had gehouden. Sindsdien weet ik dat je ervoor kunt kiezen een andere bril op te zetten en dat je op een andere manier de wereld kunt ontdekken. En dat gebruik ik regelmatig.

Probeer het zelf

Hetzelfde kun jij ook doen als je verspillingen gaat zoeken in jouw eigen organisatie. Je kent de verspillingen nu.
Probeer het eens:

  1. Neem een notitieblok of je smartphone in je hand
  2. Beeld je in dat je een vreemde bent. Een klant of bezoeker van jouw bedrijf. Focus daarbij op de 8 verspillingen (of begin met ééntje)
  3. Loop nu door je eigen organisatie en kijk of je de verspillingen herkent. En als je ze herkent: maak een notitie of neem een foto. Probeer geen begrip te hebben voor wat je aantreft: Een medewerker die wacht, loopt of zoekt, is gewoon aan het wachten, lopen of zoeken. Ook al weet je dat het ergens voor nodig is.
  4. Ga je eens bewust verwonderen over wat je ziet. Waarom doen we dit zo? Is dit wel de handigste manier? Vraag het ook eens aan de medewerkers zelf.

Ik wed dat je verrast bent met wat je tegenkomt.

Bespreek het met je team

Bespreek je bevindingen in het volgende overleg. En bepaal samen eens of er niet wat van die verspillingen kunnen worden weggenomen. En leer vooral je medewerkers ook de verspillingenbril op te zetten.

Ik ben benieuwd naar je ervaring. Ik stel het op prijs als je ze met me deelt.

Veel succes met je nieuwe bril en tot volgende week maandag.