Wat is Lean management?
De kern van Lean is continu verbeteren. Lean is een wereldwijde managementfilosofie die er op is gericht om zaken die geen waarde toevoegen voor de klant (verspillingen) te elimineren. Het is een gedisciplineerde aanpak om doorlooptijd, productiviteit en kwaliteit van een product of dienst continu te verbeteren met als doel de klanttevredenheid te vergroten.
Wat is de toegevoegde waarde van Lean?
- Betere klantgerichtheid en hogere waardering van de klant
- Snellere dienstverlening door efficiƫnte werkprocessen en kortere doorlooptijden
- Meer rendement door het elimineren van verspillingen
- Versterking van de ontwikkeling van de gezamenlijke professionaliteit en kwaliteit
Lean in de praktijk
Continu verbeteren gebeurt door met elkaar concrete doelen te stellen, die je duidelijk kunt herleiden aan collectieve doelen. Dagelijks bespreek je met elkaar hoe het gaat, wat er geleerd is en welke verbeteringen mogelijk zijn.
De kerngedachten zijn:
- Samen: de mening van iedere collega is belangrijk
- Pragmatisch: de verbeteringen die je team zoekt, zijn door je team zelf te behalen
- In samenhang: teamdoelen zijn duidelijk gerelateerd aan de overall doelstellingen
- Leren: continu en van elkaar