Samen innoveren

Ons nieuwe bedrijf, deel 2

Ontwikkelingen gaan steeds sneller. De capaciteit van grote mainframe computers van 30 jaar geleden dragen we nu om onze pols. Vroeger zocht je informatie in de bibliotheek, een paar jaar geleden op je PC, en nu is informatie direct en overal beschikbaar op je smartphone.

InnoverenEen kapot onderdeel van je stofzuiger bestelde je vroeger bij de winkel, nu bij webshops, en binnenkort print je het zelf, met je eigen 3D-printer. De eerste menselijke bloedvaten zijn al succesvol geprint. En daarna? Hele reserveorganen?

Probeer eens 10 jaar vooruit te denken, met deze ontwikkelingen in gedachten. Stel je dan eens voor dat jouw organisatie nog precies hetzelfde doet als nu. In die volledig andere wereld. Denk je dat jouw organisatie dan nog bestaat?

Toekomstbestendig

Elke organisatie moet innoveren en zich ontwikkelen, anders word je binnen no time ingehaald door de techniek, de concurrentie of veranderingen in de markt. En poef! Weg ben je. Stilstand is tegenwoordig een razendsnelle achteruitgang.

Twee weken geleden heb ik je al verteld over ons nieuwe bedrijf. Onze missie is het toekomstbestendig maken van MKB-bedrijven. “Ja, lekker vaag, Ron.” hoor ik je denken. “Toekomstbestendig maken? Wat is dat dan precies?”

Mijn supersimpele definitie is: dat je over 10 jaar nog bestaat en succesvol bent, in welke vorm dan ook.

Fase 1

Volgens ons moet dat in twee fasen. Ten eerste: je ontwikkelen tot een comfortabele organisatie:

  • met een strategie en producten die klantwaarde opleveren
  • groot en commercieel genoeg om voldoende omzet en winst te maken
  • met een goed geregelde interne organisatie om soepel te draaien
  • en toch flexibel, zodat je snel kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Hoe we je helpen zo’n organisatie te worden, heb ik je twee weken geleden verteld. Onze werkwijze is precies afgestemd op de behoefte van het MKB.

Als je dan eenmaal zo’n comfortabele organisatie hebt, kun je verder ontwikkelen en innoveren. Want om daarvoor genoeg aandacht te krijgen, heb je ruimte nodig. Ruimte in tijd, in geld en in je hoofd. Als ondernemer staat je hoofd echt niet naar innovatie als je de hele dag brandjes aan het blussen bent: van dagelijkse bezettingsproblemen tot klanten die overal de directie voor willen spreken.

Zolang je nog in deze fase zit, kost het moeite verder naar de toekomst te kijken dan vandaag, volgende week of volgende maand. Eerst moet dit worden opgelost. Herkenbaar? Neem gerust contact met me op. We kunnen je goed helpen.

Comfortabele organisatieFase 2

Als je dat eenmaal goed hebt georganiseerd, kom je er op een dag achter dat je om drie uur ’s middags niets meer te doen hebt. Dat je bureau en je mailbox leeg is, dat je leidinggevenden alles prima in de hand hebben en dat alle klanten naar hun accountmanagers vragen in plaats van naar jou.

Dan weet je dat je een comfortabele organisatie hebt. Dat je ruimte hebt om verder te gaan. Om je daarbij te helpen richten we een innovatieplatform op. Een samenwerkingsverband met onze klanten, die samen met ons de mooiste oplossingen bedenken, ontwikkelen, testen en soms zelfs op de markt brengen. Onze klanten brengen de middelen en hun specialistische kennis bij elkaar, wij faciliteren het proces met professionals op het gebied van innovatie, organisatie, start-ups of wat er maar nodig is.

Wat voor innovaties?

Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • Een nieuw procedé om het fabricageproces te verkorten.
  • Bestaande productiewijzen makkelijker, beter, sneller en goedkoper maken.
  • Bestaande technieken combineren, zodat een nieuw product ontstaat

Wij geloven in de creatieve kracht van het combineren van specialistische kennis, waardoor voor bijna elke uitdaging een oplossing bestaat. Door allerlei specialisten bij elkaar te zetten vorm je een denktank, die collectief met een brede blik naar oplossingen kan zoeken.

Daar gaan we op verschillende manieren aan werken. Bijvoorbeeld met bijeenkomsten als brainstormsessies, intervisietrajecten, make-athons, workshops en inspirerende sprekers.

Het wordt dus geen netwerk- en borrelclub, maar een organisatie waarin door allerlei ondernemers hard gewerkt wordt om samen winstgevende vernieuwing en innovatie te realiseren. Een “money en meaningbedrijf”: we willen maatschappelijk relevant zijn èn winst opleveren voor de leden.

Like a Flock of Starlings.

Zo worden MKB-bedrijven, individueel klein en met hun beperkingen, samen slim en sterk. En, in tegenstelling tot het grootbedrijf, flexibel en innovatief. In wisselende formaties, snel en flexibel inspelend op de markt, om zo tegenwicht te bieden aan de logge macht van de multinationals. Als een zwerm spreeuwen, die de mooiste figuren maken in de avondlucht.

Zo gaan we onze klanten helpen toekomstbestendig te worden. Ook in deze turbulente tijden, waarin ontwikkelingen sneller gaan dan je kunt bevatten. Neem gerust contact op als je meer wil weten.