Lean is makkelijk

Lean is makkelijk

Strive for progress, not for perfection

Lean kent 5 basisprincipes op het gebied van procesverbetering:

  1. Waarde voor de klant
  2. Waardestroom
  3. Flow
  4. Pull
    En de vijfde, waar ik het deze week over ga hebben, is
  5. het streven naar Perfectie

De reis is het doel

Ik zeg opzettelijk “Het streven naar…”, want perfectie bereik je nooit. Alles kan altijd beter. Dat is de basisfilosofie van Lean, van continu verbeteren. Als je elke dag focust op het verbeteren van je prestatie van gisteren, heeft dat op den duur een enorme impact.

Lean gaat dus over continu verbeteren. Een voortdurend streven naar perfectie. En omdat perfectie onbereikbaar is, is het streven hiernaar een eeuwigdurende reis zonder eindpunt. Niet het eindpunt is het doel, maar de reis.

Showbizz en topsport

Er zijn omgevingen waar je elke dag topprestaties moet leveren. De showbizz is er zo een. Kijk maar naar The Voice of Holland. Je hebt maar één moment om te presteren. Als je die niet grijpt, ben je weg.

Één van onze kinderen is professioneel danseres. Ze heeft goed werk en steeds vaker hoofdrollen. En die krijgt ze alleen maar door een groot talent, doorzettingsvermogen, perfectionisme en nooit tevreden zijn met haar prestaties.

In zo’n omgeving kom je alleen maar aan werk als je tot de besten behoort. Niet alleen qua talent, maar ook door het juiste karakter, prestatiedrang en doorzettingsvermogen.

In de topsport is het precies hetzelfde. Je kunt niet tevreden zijn met de tweede plaats. Het is alleen goed genoeg als je de allerbeste wordt. Kijk maar naar het karakter en de focus van onze Max en Dafne.  Ik heb veel respect voor mensen die altijd willen winnen, maar ik zou doodmoe van mezelf worden met zo’n karakter. Nee, ik heb het heel wat makkelijker.

Beter dan het gemiddelde

Ik ben iets minder ambitieus. Ik hoef nergens de allerbeste in te zijn, maar wel graag beter dan het gemiddelde. En om daar te komen en te blijven, leer ik voortdurend en verbeter ik continu mijn prestaties. Ik wil bij elke klant of opdracht beter presteren dan bij de vorige. Want stilstand is achteruitgang. En toch: dat is veel makkelijker dan altijd de beste moeten zijn.

Lean is makkelijk

En zo is het met Lean ook. Je hoeft niet de beste medewerker of leidinggevende te zijn. Zelfs niet de beste directie of het beste bedrijf op jou gebied. Je moet alleen maar elke dag iets verbeteren ten opzichte van gisteren. Dat mogen kleine stapjes zijn, maar het moet elke dag beter.

Winnen van jezelf

 

 

Iedereen binnen een Lean organisatie is dagelijks bezig met verbeteren. Nadenken hoe een handeling slimmer kan, of ergens tijd gewonnen kan worden. Kunnen we niet een machine verplaatsen, zodat we minder hoeven lopen. Misschien kunnen we twee activiteiten op één werktafel doen, zodat je geen verplaatsing meer nodig hebt.

Of op kantoor: met een tweede beeldscherm hoeven we minder te schakelen tussen vensters. Als we de mailbox slimmer inrichten, zoen we minder naar mailtjes en weten we precies wie er mee bezig is. Zijn er gegevens die twee keer worden ingevoerd? Wat voeren we in, wat al uit een computer afkomstig is? Hoe zorg je ervoor dat je nooit misgrijpt door een kanban-systeempje, Enzovoort.

Fix what bugs you

Paul Akers is de eigenaar van FastCap, een Amerikaans bedrijf dat gereedschappen maakt en verkoopt. Continu verbeteren is daar tot in de haarvaten doorgedrongen. Hij maakt allerlei filmpjes over hun werkwijze (en hun producten natuurlijk). Het onderstaande filmpje gaat over hoe simpel het is om continu te verbeteren. “Fix what bugs you”: verbeter wat je irriteert. Hij noemt het “2 second improvement”: een simpele verbetering die elke keer dat je het gebruikt 2 seconden tijdbesparing oplevert.

Zo eenvoudig is Lean. Er zijn altijd dingen die beter kunnen. Je moet ze alleen zien te vinden. Elke dag bezig zijn met verbeteren, hoe simpel ook, zorgt ervoor dat je nooit stil blijft staan. Want stilstand is achteruitgang.

Wat kun je doen?

  1. Leer je medewerkers de 8 verspillingen herkennen
  2. Geef ze de verantwoordelijkheid, de tijd en de middelen om kleine verbeteringen uit te proberen en toe te passen
  3. Maak deze verbeteringen tot de nieuwe standaard werkwijze
  4. Stimuleer ze door successen te delen en te vieren

Je moet het wel doen!

Lean is makkelijk. Zeker in vergelijking met de showbizz of topsport. Maar je moet het wel doen. Want zodra je tevreden bent als je je werk gedaan hebt zoals gisteren, dan ben je verloren.